Cutii de viteze – mergi cu spor cu un puternic motor!
Puțini operatori de utilaje știu ce rol are cutia de viteze și cât de importantă este în funcționarea vehiculelor pe care le exploatează. Poate nici nu e treaba lor, mai ales dacă se află în proximitatea unui atelier mecanic. Dar, competența se definește și prin ce știi în plus în afară de ce trebuie să știi. Ne-a spus nouă un om priceput. Așa că, facem noi primul pas către tine. În cele ce urmează îți vom vorbi despre importanța acestor cutii de viteze. Vei afla cum influențează acestea funcționarea echipamentului.
Întrebarea de încălzire – ce rol are cutia de viteze?
Daca ne uităm la orice descriere a cutiei de viteze, primim o definiție comună. Cutia de viteze este un ansamblu de roți dințate care transformă puterea motorului în mișcare. Nu este tocmai un răspuns complet. Pentru că, la această transformare a puterii motorului contribuie tot sistemul de transmisie din care face parte și cutia de viteze. Sigur este că, prin cutia de viteze, se controlează întreaga mișcare a roților, viteza și direcția de rotație a acestora etc. Astfel un vehicul se poate deplasa cu viteze și direcții diferite.
Facem o paranteză ca să detaliem puțin cum funcționează sistemul de transmisie
Cum am spus, sistemul de transmisie este tot mecanismul prin care trece forța motorului până la roți. Din acest sistem face parte și cutia de viteze propriu-zisă. Dacă știm și înțelegem mecanismul motorului, știm și înțelegem și faptul că el funcționează prin arderea combustibilului în pistoane. Astfel se creează o forță de mișcare (de sus în jos) care acționează arborele cotit și îl forțează la o mișcare de rotație. Datorită acestei forțe, arborele cotit va avea o mișcare de rotație cu viteze diferite, în funcție de puterea exploziilor create în pistoane. De la motor, această mișcare de rotație este preluată de sistemul de transmisie și condusă la cutie prin ambreiaj.
Ne-am încălzit? Revenim la subiect și aflăm cum funcționează cutia de viteze
Cutia de viteze este un mecanism cu două axe, arborele principal și arborele secundar. Mișcarea de rotație intră în cutie prin arborele principal pe care îl acționează. El transmite mai departe această mișcare prin arborele secundar. Mișcarea este transmisă prin mai multe pinioane de diferite mărimi și rapoarte care ajută la controlarea vitezei și la direcția de deplasare a vehiculului. Schimbarea vitezei de deplasare se face prin schimbarea raportului dintre roțile dințate care transmit mișcarea la arborele secundar.
Raportul dintre pinioane definește viteza cu care se deplasează vehiculul. Să luăm un exemplu Arborele principal se rotește cu o anumită viteză și transmite mai departe viteza printr-un pinion cu 35 de dinți la unul de 55 de dinți. Viteza arborelui secundar va fi mai mică decât cea de intrare de pe arborele principal. Raportul dintre cele doua pinioane va fi 3,5:1. Deci la fiecare rotație de 3,5 ori a arborelui principal va rezulta o rotație a arborelui secundar. Asigurând o viteză mică a roților, putem porni cu vehiculul din loc sau să circulăm cu o viteză redusă.
Mecanismul cutiei este în așa fel conceput încât să poată fi schimbat raportul dintre pinioane. Astfel se asigură viteze de deplasare mai mari sau mai mici. Schimbarea raporturilor dintre pinioane se face cu ajutorul unei furci sau cu o gheară, care selectează pinioanele în așa fel încât să asigure treapta de viteză pe care o dorim.
Aceasta este, în mare, definiția funcționării cutiei de viteze.
Cireașa de pe tort – importanța unei cutii de viteze
Dacă ai înțeles, cât de cât, funcționarea cutiei de viteze, atunci înțelegi și importanța ei. Schimbarea vitezelor/raporturilor dintre pinioane ne asigura posibilitatea ca vehiculul să poată circula cu viteze diferite. Dacă un vehicul nu ar avea cutie de viteze, ar putea funcționa doar la o singură viteză și într-o singură direcție. Acest lucru înseamnă că puterea de rotație a motorului ar fi transmisă uniform roților. Astfel, viteza maximă cu care se poate deplasa vehiculul ar fi cea cu care funcționează motorul. Pentru o viteză mare de deplasare ar fi nevoie de o turație foarte mare a motorului. Având cutie cu pinioane cu diferite rapoarte, la aceeași rotație a motorului putem primi un număr de rotație diferit la roți.
Pentru o funcționare lină!
După cum am spus, cutia de viteze asigură funcționarea lină a utilajului și ajută motorul să aibă o eficiență mult mai mare. Cutia are o importanță deosebită, de ea depinde puterea unui echipament. Mulți profesioniști preferă cutia de viteze manuală pentru că pot scoate o putere mai mare a roților. De exemplu, pe teren accidentat sau în mediu de lucru greu, transmisia manuală poate avea o eficiență mult mai mare.
Tot de cutie depinde și consumul de carburant al vehiculului. Dacă nu depășești o anumită viteză de rotație a motorului, ci schimbi într-o altă treaptă de viteză, poți reduce consumul de carburant. Astfel, motorul este protejat de rotația mare, scade uzura pieselor și vehiculul funcționează la eficiența cea mai mare.
Vreau și eu!
Nimic mai simplu! Ajunge doar să dai o raită pe site-ul nostru și ți se va deschide un evantai foarte larg cu cutii de viteze și componente pentru cutii de viteze. Găsești oricând la noi componente de înaltă calitate, originale sau aftermarket, cum ar fi: axuri (pentru cutii de viteze buldoexcavatoare: Volvo, New Holland, Terex, Komatsu etc.), filtre transmisie (Case), distribuitoare cutii de viteze (pentru buldoexcavatoare Komatsu), pompe de ulei, discuri fricțiune, convertizoare și multe altele. Intră, află despre ele și comandă-le cu încredere!